Den 18 december avslutades vår kampanj på Funded by Me med ett härligt resultat! Vi lyckades samla in 133% av vårt mål (satt till 80000). Vad som kändes särskilt kul var att basen av backers också blev så stor, hela 141st (hela listan med backers finns här). Kampanjen blev en härlig resa, kantad av nya möten och nytt stöd för tankarna kring att det behövs ett Makerspace i Stockholm. Vi blev garanterade backning från .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) som har ett slags joint funding venture med Funded by Me (om 50% av målet insamlas så täcker garantin kvarvarande del upp till målet givet att visa kriterier uppfylls). Då vi med råge klarade oss över 100% kommer vi inte få några pengar från .SE, men det kändes likväl härligt att få stöd därifrån. Under kampanjens gång blev det också klart att vi fick ett anslag från Vinnova à 75000kr, läs mer om det här.
Såsom annonserats här på bloggen (samt via mail & på via vår Facebook-sida) så bjöd vi den 19:e in alla Makerspace-intresserade att komma förbi The Hub Stockholm, där vi arrangerade en meetup. Trots kort framförhållning och trots att träffen hölls under ett av årets mest späckade veckor, så dök uppemot 50 personer upp – riktigt kul! För er som missade träffen har vi nedan sammanställt lite info om vad vi gjorde och vad som avhandlades:
19.00-19.30. Närmare 50 personer dykte upp, registrerade sig, fick dekalark och minglade med lite glögg, vin och tilltugg.
19:30 Axel Svensson (som är ordförande) hälsade alla välkomna till kvällens firande, tackade för allas bidrag och överlämnade ordet till Gabriella från The Hub varpå Gabriella berättade kort om The Hub.
19:35-20:00 Axel samlade övriga närvarande från Stockholm Makerspace styrelse: Filippa Malmegård, Erik Cederberg, Lars Sjögreen, Noah Christianson & Daniel Sjöstrand som presenterade sig kort vad alla sysslar med och har för intressen. I övrigt presenterades kortfattat för följande:
Resultatet frånFunded by Me-kampanjen. 96.879 kr (totalt 106.400kr minus avgifter FundedByMe 6% och PayPal ca 3%). Dessa pengar kommer vi sannolikt att behöva använda uteslutande till hyresgaranti/hyra för det första halvåret. Vår budget har vi satt till 15.000kr/månader för lokalhyra, det ska täckas av löpande labbavgifter från medlemmar under året.
Sponsring från Vinnova. 75.000kr har vi fått som vi kan använda till maskiner och annat (men inte hyra och löpande kostnader). Motprestationen består i att leverera tre föreläsningar allmänhet om hur ett Makerspace fungerar. Läs mer om vårt anslag här
Status på lokaljakt. Axel och Daniel arbetar mest med detta och följer upp alla tips som kommer in via mail/forum/Facebook m.m. De har satt sig in i saker som försäkring, kontrakt, villkor m.m. Styrelsen har besökt ca 10 lokaler på plats hittills. Det är många parametrar som behöver stämma och det är inte alla hyresvärdar som accepterar en nystartad ideell förening. Vi har börjat prata med Stockholm Stad som försöker hjälpa till att leta lokal. Målet är att ha en lokal i januari/februari eller senast mars.
Redogörelsen följdes av en öppen frågestund där nyfikna nya medlemmar och andra som dykt upp fick möjlighet att ställa frågor och komma med input.
20:00-20:30 Alla medlemmar presenterade sig spontant och kort med en ”30-sekunderspresentation”. En blandad skara med bland annat: mjukvaruutvecklare, grafiker, arkitekter, läkare, industridesigners, studenter, forskare, ingenjörer
Efter kl.21 fortsatte ett gäng till eftersnack på Restaurang Grodan på Grev Turegatan. Samtalsämnena var härligt mixade, några diskussioner som snappades avhandlade följande: Hur smarta är egentligen valar? Hur bygger man en egen Iron Man dräkt? Hur smart är Internet? Så småningom avrundades kvällen och samtalen, och vi vandrade, inspirerade hemåt!
Tack till Gabriella & The Hub & alla ni som kom förbi!
Vi ser fram emot många nya möten och samtal 2013 – GOD JUL!
Text & Bild: Filippa Malmegård